Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010

Υπάρχει και η οικονομική πλευρά του "Μακεδονικού"...

7.12.10

Σκόπια: Αναζητούν λύση για ονομασία των κρασιών τους

Δεκέμβριος 7, 2010.
http://echedoros-a.blogspot.com/2010/12/blog-post_3798.html

Τα Σκόπια συζητούν σήμερα στις Βρυξέλλες την άρνηση της Ελλάδας να αποκαλούν τα εμφιαλωμένα κρασιά τους ως «μακεδονικό οίνο», αναφέρει η σκοπιανή ‘Alfa TV’.

Ο αναπληρωτής υπουργός Γεωργίας των Σκοπίων, Περίτσα Ιβανόφσκι, δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί το δικαίωμα της χώρας του να χρησιμοποιεί την παραπάνω ονομασία ή τουλάχιστον θα προτείνει μια λύση για να ξεπεραστεί το άμεσο πρόβλημα που απειλεί τις εξαγωγές του σκοπιανού οίνου.

Η σκοπιανή πλευρά απαιτεί μια γρήγορη λύση, λόγω της λήξης της προθεσμίας υποβολής των εκθέσεων στο Ευρωπαϊκό Μητρώο Οίνου, την 31η Δεκεμβρίου 2010.

Υπενθυμίζεται ότι οι ελληνικές πρεσβείες στη Γερμανία και στη Σλοβενία εμπόδισαν την πώληση του σκοπιανού οίνου γιατί έφερε την ονομασία «Μακεδονικός».

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Όποιος γνωρίζει Αγγλικά άς ρίξει μιά ματιά στο άρθρο αυτό:

http://macedonianissues.blogspot.com/2010/04/protecting-brand-name-macedonia-lessons.html ,

όπου μεταξύ άλλων γράφαμε τα εξής :

"Then I type, again in Google: "macedonian wines". Four out of ten entries come out for wines of Greek Macedonia, five for wines from Skopje-Makedonija-FYROM and one (images of Macedonian wines) is mixed.
Incidentally, two well paid international television campaigns have recently been launched by FYROM. One is promoting their "Makedonija" to international tourism ( http://www.youtube.com/watch?v=-t0mx3EScFE&feature=related )and the other is promoting Skopjan "Macedonian" wines( http://www.youtube.com/watch?v=jcC4gKvWTw0&feature=related ).
Macedonia, we must recognize this, is, if anything else, a PRICELESS brand name. The Skopje administrations fully recognize this simple fact. The Macedonian Greeks fully recognize this too. Does Athens recognize this? Recent experience is, to say the least, very discouraging.", και επίσης :

"Macedonia-sharing" schemes will -if nothing else- spell disastrous economic consequences for Greek Macedonia. Even if all other historical and geopolitical considerations were to be left for the briefest second aside, you still cannot give away your internationally recognized brand, undefended, for impostors to take hold and use, without paying a grave price for it. Macedonia, with her vibrant sea and mountain tourist and cultural sector and her world-famous Boutari, Lazarides, Tsantalis and Pavlidis wines among others has a brand name that is PRICELESS!
Being slapped around into submission by the sorry kinds of Gruevski and Milososki should not be the internationally humiliating priority for any self-respecting Greek Foreign Minister." 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου