Ενα πράγμα δεν καταλαβαίνω...αφού αποφάσισαν να μήν το κάνουν το έργο, γιατί τότε πληρώνουμε τόσα εκατομύρια καί δεν το προχωρούν τουλάχιστον μέχρι τού ποσό που θα το αποζημιώσουν, παρά δέχονται να δώσουν τόσα χρήματα σε πρόστιμα γιά το τίποτα;
Πέμπτη, 26 Μαΐου 2011
Με τοξικά ελληνικά ομόλογα θέλει το υπουργείο Οικονομικών να αποζημιώσει τους ομίλους Ελλάκτωρ και Archirodon, οι οποίοι θα υλοποιούσαν από κοινού το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης, ώστε να αποφύγει να καταβάλει με μετρητά το ποσό των περίπου 73 εκατ. ευρώ που επιδικάστηκε ως αποζημίωση στην κατασκευαστική κοινοπραξία για την ακύρωσή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει προτείνει στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο το 50% της αποζημίωσης με μετρητά και το υπόλοιπο 50% με ομόλογα αντίστοιχης σημερινής αξίας:
Όπως είναι φυσικό, η κοινοπραξία απέρριψε την πρόταση, απαιτώντας να πληρωθεί με μετρητά για το σύνολο του ποσού που έχει επιδικαστεί. Εντός των προσεχών ημερών και αφού εξετάσει τα δεδομένα και τις οικονομικές δυνατότητες που υπάρχουν, το υπουργείο αναμένεται να ορίσει τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να πληρώσει την αποζημίωση.
Σημειώνεται ότι στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός συμμετέχουν με ποσοστό 50% τόσο ο όμιλος Ελλάκτωρ όσο και ο ελληνικών συμφερόντων ολλανδικός οίκος Archirodon.
Ο τελευταίος, ο οποίος μάλιστα έχει έντονη παρουσία στη Μέση Ανατολή, δραστηριοποιήθηκε για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά μέσω του έργου της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης, το οποίο όμως ακυρώθηκε πριν καν ξεκινήσει.
Μάλιστα, αυτή η κακή εμπειρία δεν αποκλείεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά γι' αυτόν σε ό,τι αφορά τη διεκδίκηση άλλων έργων στην Ελλάδα, ιδίως δε αν το υπουργείο Οικονομικών επιβάλει στη Θερμαϊκή Οδό τη λήψη αποζημίωσής της με τη μορφή ομολόγων.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης ήταν ύψους 475 εκατ. ευρώ και ανατέθηκε στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός τον Οκτώβριο του 2006. Λίγο μετά την εγκατάσταση των εργοταξίων, κάτοικοι της Θεσσαλονίκης υπέβαλαν προσφυγές κατά του έργου, με αποτέλεσμα να διακοπούν οι εργασίες μέχρις ότου αποφανθεί το ΣτΕ.
Στο μεταξύ, απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ακύρωσε τη μέθοδο κατασκευής της υποθαλάσσιας αρτηρίας, προκρίνοντας διαφορετικό τρόπο για τη δημιουργία της σήραγγας και αλλάζοντας ουσιαστικά τους όρους της υπογραφείσας σύμβασης.
Τα σοβαρά αυτά εμπόδια και ταυτόχρονα η απροθυμία του υπουργείου Δημοσίων Έργων να διευθετήσει τις εκκρεμότητες προκειμένου το έργο να ξεμπλοκαριστεί οδήγησαν την κατασκευάστρια κοινοπραξία και τις χρηματοδότριες τράπεζες στην απόφαση να καταγγείλουν τη σύμβαση και να διεκδικήσουν την ανάλογη αποζημίωση.
Το διαιτητικό δικαστήριο επιδίκασε τελικά το συνολικό ποσό των 73 εκατ. ευρώ (67,8 εκατ. ευρώ η κύρια αποζημίωση και περίπου 5 εκατ. ευρώ επιμέρους αποζημιώσεις), το οποίο και οφείλει να καταβάλει το προσεχές διάστημα το ελληνικό δημόσιο στους δύο κατασκευαστικούς ομίλους.
του Φάνη Γαβρινιώτη ~ euro2day.gr
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει προτείνει στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο το 50% της αποζημίωσης με μετρητά και το υπόλοιπο 50% με ομόλογα αντίστοιχης σημερινής αξίας:
Όπως είναι φυσικό, η κοινοπραξία απέρριψε την πρόταση, απαιτώντας να πληρωθεί με μετρητά για το σύνολο του ποσού που έχει επιδικαστεί. Εντός των προσεχών ημερών και αφού εξετάσει τα δεδομένα και τις οικονομικές δυνατότητες που υπάρχουν, το υπουργείο αναμένεται να ορίσει τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να πληρώσει την αποζημίωση.
Σημειώνεται ότι στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός συμμετέχουν με ποσοστό 50% τόσο ο όμιλος Ελλάκτωρ όσο και ο ελληνικών συμφερόντων ολλανδικός οίκος Archirodon.
Ο τελευταίος, ο οποίος μάλιστα έχει έντονη παρουσία στη Μέση Ανατολή, δραστηριοποιήθηκε για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά μέσω του έργου της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης, το οποίο όμως ακυρώθηκε πριν καν ξεκινήσει.
Μάλιστα, αυτή η κακή εμπειρία δεν αποκλείεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά γι' αυτόν σε ό,τι αφορά τη διεκδίκηση άλλων έργων στην Ελλάδα, ιδίως δε αν το υπουργείο Οικονομικών επιβάλει στη Θερμαϊκή Οδό τη λήψη αποζημίωσής της με τη μορφή ομολόγων.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης ήταν ύψους 475 εκατ. ευρώ και ανατέθηκε στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός τον Οκτώβριο του 2006. Λίγο μετά την εγκατάσταση των εργοταξίων, κάτοικοι της Θεσσαλονίκης υπέβαλαν προσφυγές κατά του έργου, με αποτέλεσμα να διακοπούν οι εργασίες μέχρις ότου αποφανθεί το ΣτΕ.
Στο μεταξύ, απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ακύρωσε τη μέθοδο κατασκευής της υποθαλάσσιας αρτηρίας, προκρίνοντας διαφορετικό τρόπο για τη δημιουργία της σήραγγας και αλλάζοντας ουσιαστικά τους όρους της υπογραφείσας σύμβασης.
Τα σοβαρά αυτά εμπόδια και ταυτόχρονα η απροθυμία του υπουργείου Δημοσίων Έργων να διευθετήσει τις εκκρεμότητες προκειμένου το έργο να ξεμπλοκαριστεί οδήγησαν την κατασκευάστρια κοινοπραξία και τις χρηματοδότριες τράπεζες στην απόφαση να καταγγείλουν τη σύμβαση και να διεκδικήσουν την ανάλογη αποζημίωση.
Το διαιτητικό δικαστήριο επιδίκασε τελικά το συνολικό ποσό των 73 εκατ. ευρώ (67,8 εκατ. ευρώ η κύρια αποζημίωση και περίπου 5 εκατ. ευρώ επιμέρους αποζημιώσεις), το οποίο και οφείλει να καταβάλει το προσεχές διάστημα το ελληνικό δημόσιο στους δύο κατασκευαστικούς ομίλους.
του Φάνη Γαβρινιώτη ~ euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου