Τετάρτη 2 Μαΐου 2012

Επενδυτικά "διαμάντια" γεωπολιτικής σημασίας καί μοχλός ανάπτυξης τα κρατικοδίαιτα "κάρβουνα"


ΣΤΙΣ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ  ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΗΣ ΕΞΟΔΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ

Τι θέλουν οι μνηστήρες από τον ΟΣΕ
Μεγάλη έκπληξη για τους υποψήφιους επενδυτές η πρόταση των Ρώσων για εξαγορά ολόκληρου του δικτύου
Τι θέλουν οι μνηστήρες από τον ΟΣΕ



Στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος βρίσκονται οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι, καθώς, παρ' όλη την απαξίωση που επεφύλαξαν οι περισσότερες μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις για τον ΟΣΕ, η γεωπολιτική θέση της χώρας εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό δέλεαρ για την εμπλοκή ξένων επενδυτών στο «γωνιακό μαγαζί» του διεθνούς εμπορίου, που λέγεται Ελλάδα.
Την τελευταία διετία Ρώσοι, Γάλλοι, Κινέζοι, Ρουμάνοι, Γερμανοί, Βέλγοι, αλλά και Ελληνες έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους, βολιδοσκοπώντας τις Αρχές προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε οικονομικά στοιχεία, να προτείνουν επενδυτικά σχήματα ή και να αγοράσουν τη σιδηροδρομική υποδομή. Σύμφωνα με όσους γνωρίζουν τα τεκταινόμενα στον χώρο από πρώτο χέρι, το ενδιαφέρον αυτό συνδέεται με το γεγονός ότι παρ' όλη την απαξίωση που επεφύλαξαν οι περισσότερες μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις για τον ΟΣΕ, η γεωγραφική θέση της χώρας εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό δέλεαρ για την εμπλοκή ξένων επενδυτών. Οπως αναφέρουν, «το επενδυτικό ενδιαφέρον εντοπίζεται κατά κύριο λόγο στις εμπορευματικές μεταφορές και λιγότερο στις επιβατικές, αφού η σιδηροδρομική ένωση των λιμανιών Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης με το κυρίως δίκτυο μπορεί να συντομεύσει εντυπωσιακά το ταξίδι των φορτίων προς τις αγορές της Βόρειας Ευρώπης, αλλά και να μειώσει το κόστος μεταφοράς».
Η μεγάλη έκπληξη των υποψηφίων επενδυτών ήρθε από τη Μόσχα, καθώς οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι - η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία του κόσμου - έχουν κάνει κρούση για εξαγορά ολόκληρου του δικτύου του ΟΣΕ. Οπως εκτιμούν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, τυχόν εξαγορά του ΟΣΕ από τους Ρώσους θα αποτελούσε πρωτίστως πολιτική κίνηση και θα γινόταν σε αντάλλαγμα μιας προνομιακής σχέσης της Αθήνας με τη Μόσχα.
Οι ίδιες πηγές εκφράζουν την ανησυχία τους για ορισμένα νομικά κωλύματα, καθώς το δίκτυο του ΟΣΕ έχει χρηματοδοτηθεί με κοινοτικά κονδύλια, κάτι που θα έβαζε αμέσως στο παιχνίδι την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν και, θεωρητικά, το deal θα μπορούσε να γίνει με σύμβαση παραχώρησης. Επίσης, η ευρωπαϊκή εκκρεμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επηρέαζε και την πώληση του ΟΣΕ, αφού οι μεταξύ τους σχέσεις δεν έχουν ακόμη ξεκαθαριστεί πλήρως. Ετσι, όπως έχει σημειώσει και η ρωσική πλευρά, το ζήτημα παραμένει υπό εξέταση.

Πρώτοι οι Γάλλοι
Σε ό,τι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κρούσεις έχουν γίνει από μία σειρά ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ζητήσει οικονομικά στοιχεία. Πρώτοι στον «χορό» μπήκαν οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), εκπρόσωποι των οποίων έχουν δει αρκετούς έλληνες αξιωματούχους τα τελευταία δύο χρόνια. Οι Γάλλοι έχουν παράσχει τεχνογνωσία στους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους πολλές φορές τα τελευταία 100 χρόνια και έχουν καλή γνώση της κατάστασης. Επισήμως όμως η SNCF, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ευρώπη, διέψευσε το ενδιαφέρον της για εξαγορά της εταιρείας. Οι Γάλλοι εξέφρασαν εξαρχής την ανησυχία τους για την κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, η οποία φαίνεται να τους αποθάρρυνε από κάποιο πιθανό deal.
Η SNCF βρισκόταν ανάμεσα στους συμβούλους της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και, όπως επισημαίνουν πηγές κοντά στην υπόθεση, «δεν γίνεται ο σύμβουλος της ιδιωτικοποίησης να είναι παράλληλα και υποψήφιος αγοραστής». Ωστόσο, δεν τα «βρήκαν» με το Δημόσιο και μαζί με τους υπόλοιπους συμβούλους, αποχώρησαν και θα γίνει νέος διαγωνισμός.
Στοιχεία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν ζητήσει - και έλαβαν - και οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι, οι οποίοι ωστόσο δεν ξανακούστηκαν έκτοτε. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, οι Γερμανοί πιστεύουν ότι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο πρέπει να τοποθετηθούν στους κόμβους της χώρας, αφού η ανάπτυξη του δικτύου και η ένωσή του με τα λιμάνια θα καταστήσουν την Ελλάδα άμεσο ανταγωνιστή των γερμανικών κόμβων διαμεταφοράς. Ετσι, όπως εξηγούν, καθόλου τυχαίος δεν ήταν ο διορισμός της θυγατρικής εταιρείας συμβούλων του λιμανιού του Αμβούργου στην αποκρατικοποίηση των ΟΛΠ, ΟΛΘ και των περιφερειακών λιμένων.
http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=455228

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου