Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου 2013

Σιδηροδρομικές μεταφορές : Αυτό θα ήταν "νέο" στα 1893...αλλά έστω και 120 χρόνια μετά!

Στην Ελλάδα των μεγάλων λιμανιών, των κλεισμένων από αγρότες και ασφυκτιούντων από φορτηγατζήδες εθνικών οδών, η ανάπτυξη θα έλθει ΚΑΙ από τις χαμηλού κόστους μεταφορές.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αύριο σφυρίζει για πρώτη φορά το εμπορικό τρένο

Η πρώτη εμπορική αμαξοστοιχία για τη μεταφορά εμπορευμάτων μεγάλων επιχειρήσεων από την Αθήνα προς τη Βόρεια Ελλάδα φτάνει αύριο το πρωί στη βιομηχανική περιοχή και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Της Σοφίας Χριστοφορίδου

«Αφού δοκιμαστεί πιλοτικά το δρομολόγιο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σκοπεύει να το επεκτείνει προς Σόφια, Σκόπια και Βελιγράδι», σημειώνει, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο πρόεδρος της εταιρείας, κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος. Μάλιστα, αύριο θα καταφτάσει και ο ίδιος στη Θεσσαλονίκη, με το πρώτο δρομολόγιο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, για να πραγματοποιήσει συνάντηση με τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος της πόλης (ΟΛΘ) και, ενδεχομένως, με παράγοντες της αγοράς, για να διερευνήσει το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων να στέλνουν εμπορεύματα από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα με τρένο.
Σύμφωνα με τον κ. Ζηλιασκόπουλο, ήδη έχουν κλείσει συμφωνίες με τρεις μεγάλες διαμεταφορτικές εταιρείες, που ενδιαφέρονται να μεταφέρουν προϊόντα στην Αττική. Πάντως, τόσο ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) όσο και θεσμικοί εκπρόσωποι διαμεταφορέων και πρακτόρων δεν έχουν δεχθεί μέχρι στιγμής κρούση από την ΤΑΙΝΟΣΕ.

ΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟ DEAL
Κάθε μέρα στην εθνική οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης κινούνται περίπου 600 φορτηγά, διακινώντας προϊόντα. Στόχος τής ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι να αποσπάσει, σε πρώτη φάση, το 10% αυτού του μεριδίου.
Στο πλαίσιο αυτό, συνήψε συμφωνία με 25 επιχειρήσεις-μέλη τού Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών-ΣΕΒ (όπως, π.χ., οι εταιρείες Φουρλής, Βιοχάλκο και Πλαίσιο Computers), για να μεταφέρει τα προϊόντα τους σε προνομιακές τιμές (συγκριτικά με το κόστος της οδικής μεταφοράς). Αν το κόμιστρο στα φορτηγά είναι 500 ευρώ, το κόστος μεταφοράς με τρένο θα είναι 250 ευρώ από τερματικό σταθμό σε τερματικό σταθμό και 400 ευρώ, αν η παράδοση γίνει «πόρτα πόρτα». Αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταφέρει καθημερινά όγκο φορτίου ίσο με αυτόν που μεταφέρουν 60 φορτηγά (δηλαδή, το 10% της συνολικής μεταφοράς με φορτηγά), τα έσοδα σε ετήσια βάση θα είναι της τάξης των 5 εκατ. ευρώ.
«Αν το τρένο είναι γεμάτο κατά 80%, η γραμμή θα είναι οικονομικά βιώσιμη» εκτιμά ο κ. Ζηλιασκόπουλος. Το δρομολόγιο της εμπορικής αμαξοστοιχίας θα εκτελείται καθημερινά, σε πιλοτική βάση, με σκοπό να εντοπιστούν τυχόν αδυναμίες στη λειτουργία της γραμμής. Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, το εμπορευματικό τρένο θα αναχωρεί κάθε βράδυ, με στόχο το πρωί το εμπόρευμα να βρίσκεται ήδη στον προορισμό του.

ΣΤΟΧΟΣ Η ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ
«Υπάρχει ανάγκη σύνδεσης του λιμένα της Θεσσαλονίκης με τα όμορα κράτη» σημειώνει από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, κ. Στέλιος Αγγελούδης. Το ίδιο επισημαίνουν -μετ’ επιτάσεως- επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι της διαμεταφοράς: «Εμάς μας ενδιαφέρει να μεταφέρουμε τα προϊόντα μας στις χώρες της Βαλκανικής γρήγορα και σε ανταγωνιστικές τιμές» σημειώνουν, επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να γίνουν αντίστοιχες επαφές τής ΤΡΑΙΝΟΣΕ με δυνητικούς πελάτες στις χώρες της Βαλκανικής, ώστε το τρένο να κινείται γεμάτο και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Ζηλιασκόπουλο, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2014 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σκοπεύει να δρομολογήσει δύο εμπορευματικές αμαξοστοιχίες την εβδομάδα προς τη Σόφια (όπου σήμερα δεν υπάρχουν τακτικά δρομολόγια) και άλλες δύο στη γραμμή Σκόπια-Βελιγράδι. Παράλληλα, μέχρι τον Μάρτιο του 2014 θα δρομολογηθεί εμπορική αμαξοστοιχία προς τα ελληνοτουρκικά σύνορα, στον Έβρο, με στόχο να αναπτυχθεί η διαμεταφορά με τρένο από και προς την Τουρκία: «Για τον σκοπό αυτό θα προχωρήσουμε σε επαφές με τα επιμελητήρια Έβρου και Ροδόπης» σημειώνει ο κ. Ζηλιασκόπουλος, προσθέτοντας ότι ήδη δύο μεγάλες εταιρείες από τον Έβρο έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους.

ΟΛΘ «Άνοιγμα» προς Βουλγαρία και Σκόπια
Από την πλευρά του, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) έχει προχωρήσει ήδη σε «άνοιγμα» προς τις αγορές της Βαλκανικής. Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Στέλιος Αγγελούδης, είχε στα τέλη Οκτωβρίου επαφές με εκπροσώπους δεκάδων βουλγαρικών επιχειρήσεων και ελληνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη γειτονική χώρα, αλλά και με θεσμικούς εκπροσώπους των ελλήνων ναυτικών πρακτόρων, εκτελωνιστών και μεταφορέων. Ανάλογο «άνοιγμα» θα κάνει εντός του Δεκεμβρίου και προς την αγορά των Σκοπίων.
Σημειωτέον ότι η αύξηση που καταγράφεται στη διακίνηση φορτίων από και προς Βουλγαρία μέσω του λιμένα Θεσσαλονίκης είναι σημαντική: έτσι, το 2009 το 22,3% (περίπου 5.860 TEUs) των transit εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν μέσω του λιμανιού της πόλης είχε προέλευση ή προορισμό τη Βουλγαρία. To 2010 το ποσοστό αυτό αυξήθηκε στο 29,5%, για να φτάσει το 2012 περίπου στο 39,1% (που αντιστοιχεί σε 16.030 TEUs).
Τα μέχρι τώρα στοιχεία διακίνησης για το 2013 είναι ακόμη πιο ενθαρρυντικά: στο εννεάμηνο η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από και προς τη Βουλγαρία ανήλθε σε 15.213 TEUs, αυξημένη κατά 76,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 (γεγονός που επιτρέπει στη διοίκηση του ΟΛΘ να αισιοδοξεί ότι το 2013 θα κλείσει με μεγάλη αύξηση, αποδεικνυόμενο η καλύτερη χρονιά της
τελευταίας πενταετίας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου